Polen - Krakow 2015

Dagbog Krakow – Polen - 2015

Søndag den 05-07-2015
Kære dagbog,
I går mødtes vi alle kl. 16.30 på Ejerslykkeskolen for at pakke bus og trailer til den årlige sommertur.

Kl. 17 satte vi kurs mod grænsen, hvor der blev handlet i stor stil, hvorefter de medbragte ”lækre” madpakker blev indtaget i 35 graders varme. Herefter lagde vi os trygt i armene på vores to buschauffører Svend Erik og Ole og kørte mod Polen. Hvad vi ikke vidste var, at et kæmpe tordenvejr ville ramme længere nede i Tyskland. Enorme lyn lyste himlen op til nogles store forskrækkelse. Dette gjorde sammen med store mængder regn, at de fleste havde svært ved at falde i søvn.

Vi klarede det dog alligevel igennem natten og vågende op i Polen, hvor vi gjorde holdt ved en rasteplads for at spise morgenmad. Allerede der var temperaturen omkring de 30 grader (7.30)!

Derefter manglede blot 200 km til Krakow, så det skulle være en smal sag. Meeeen… bussen havde andre planer… Vi holdt hurtigt ind ved den førstkommende rasteplads, hvor det viste sig, at en slange var hoppet af i motorrummet. Svend Erik trak derfor i sine lækre overalls med bar overkrop, hvor en flot ”six pack” fremstod. Imens vores to buschauffører udførte et fantastisk stykke arbejde, brugte andre tiden på at sjippe i direkte sol midt på rastpladsen til stor underholdning for nogle polakker.

Efter at Svend Erik havde fået skyllet olie af den flotte overkrop, satte vi igen kursen mod Krakow. Efter et par timer ankom vi til hotellet, hvor vi spiste frokost med de traditionelle makreller og dåselever. Det var klasse!

Vi fik udleveret nøglerne og kunne langt om længe tage et koldt bad. Kl. 16 stod den på sightseeing i Krakow-city med mulighed for at shoppe eller slappe af. Dette blev dog forsinket et kvarters tid, da Pernille Vilster og Ann-Sofie var faldet i søvn. Ups. Inde i Krakow-city mødtes vi igen kl. 18 på en restaurant, hvor den stod på pizza. Dette var til stor glæde for alle.

Her til aften skal der hygges på hotellets terrasse!

Godnat og sov godt!
See you - Mads, Elodie, Karina, Rikke og Kasper

Mandag den 06-07-205
Kære Dagbog

I dag blev alle (undtagen Natasja og Benedicte) vækket meget tidligt uden sang. Benedicte, en af dagens to fødselarer, blev vækket med skønsang.

Morgenmaden blev indtaget på hotellet med god mad og vandede pølser. Efter morgenmaden var der en smule fritid som for mange blev brugt til at sove og slappe af. Efter afslapningen mødtes vi foran bussen og de to fødselarer, Marie og Benedicte, blev fejret med hver deres fødselsdagssang.

Så kørte bussen mod centrum hvor turens første koncert skulle spilles. Vi skyndte os at pakke ud og stille op, dog var vi alt for hurtige. Vi skulle nemlig vente TRE kvarter før vi måtte gå i gang. Solen bragede og vi svedte som svin.

Da koncerten gik i gang var tamburkorpset heldige. De kunne nemlig sidde i skyggen, mens vi andre stod i den bagende sol. Vi havde glemt orkesterstortrommen, så tamburkorpset måtte træde til og låne deres ud. Under et af orkesterets numre var en af publikummerne meget interesseret i tamburkorpsets stortromme. Han lånte køllerne og spillede med på nummeret (men langt fra takten!!). Da Mads hentede sine køller, kastede han sin interesse på paukerne. Dette irriterede Kristian Leth, da han prøvede at spille med. Så pakkede vi bussen og vendte næsen hjem mod hotellet. Her var der hurtig frokost, da vi allerede en halv time senere skulle på sightseeing i Krakow.

Der var sket en kommunikationsfejl og guiden dukkede aldrig op. Senere fandt vi ud af at guiden ventede på os inde i byen og vi stod og ventede på hende ved hotellet. Da vi ikke kunne få fat på guiden, gik vi i det nærliggende storcenter. Her fik vi eftermiddagen fri til powershopping og hygge. Man kunne også bruge tiden til at gå ind til byen, her valgte nogen at nyde en øl.

Vi skulle mødes på hotellet 17.30, dog valgte enkelte først at komme løbende 17.40. Bussen kørte kvart i seks mod den næste koncert. Vi kørte hen mod spillestedet. Vi holdt stille meget længe og vidste ikke helt hvad der skete. Det viste sig at de først var klar til at tage imod os på torsdag. Denne gang var det dog Carstens fejl, da han havde printet det forkerte program. Vi kørte derfor tilbage mod hotellet, hvor der skulle være aftensmad kl 21. De fleste store (og det meste af forældreforeningen) blev sat af ved bymidten, hvor de brugte tiden til at nyde lidt koldt at drikke. Resten kørte tilbage til hotellet for at hygge sig.

Benedicte, det heldige fødselsdagsbarn, fik en sød gave fra en beundrer. Hun fik en lyserød rose og et fint armbånd. Hun synes dog det var lidt akavet og fniste (10hi f9z) meget efter han var gået.

Vi mødtes til aftensmad kl 21 på hotellet ved siden af vores. Her stod menuen på flad kylling, krydret cole slaw og pomfritter. Tjenerne havde meget travlt og nåede at stjæle Cecilies tallerken før hun var færdig. Gabriella var MEGET sulten og spiste samtlige rester, som tjenerne ikke havde nået at hente.

Nu er det sengetid for de mindste og ellers hygge på terrassen for resten…

Mange polske hilsner fra
Ann-Sofie, Andreas, Pernille Vølund, Natasja og Anna

Tirsdag den 07-07-2015
Goddag du kære dagbog

Morgenvækningen startede allerede kl. 6.45 (GAB) en tand for tidligt. Hvorefter vi skulle ned og have morgenmad dog uden Nutella, dette resulterede i mange skuffende ansigter.

Bussen holdt klar til afgang præcis kl. 8.30. Turen i dag gik til saltminen, hvor vi skulle udeføre en meget tæt siddende koncert. Dog blev vi en halv time forsinket da de ved saltminen ikke havde styr på så meget. Men så seje som vi unge mennesker er, fik vi hurtigt gjort klar til koncerten. Under koncerten blev der spottet et brudepar, som lige fik congratulation med på vejen. Koncerten fik vi at vide af forældrene at den gik godt, dog havde vi selv problemer med at høre hvad vi selv spillede.

Efter koncerten fik vi hurtig pakket sammen, da der ventede os en guidet tur ned i saltminen. Vi blev opdelt i to hold, hvor vi derefter skulle gå ned af 380 trin som en start på turen. Vi gik 1 % af saltminen, og det tog ca. 2 ½ time. Det kan stærkt anbefales, og alle unge/børn/ældreeningen synes at det var en spændende oplevelse. Der var mange spændene historier om hvordan saltminen havde været og fungeret før hen. Vi fik også lov at smage på væggene, statuer og vand. Derudover var der også et 3D-lys show, og en meget pæn stadig fungerende kirke, som var lavet af ren salt, også de pæne lysekroner var lavet af salt. Efter vi blev sluppet fri og kom op i den varme lumre luft, tog vi den endnu varmere bus hjem til hotellet.

Her fik vi frie tøjler indtil kl. 19.30, nogen benyttede tiden til at sove, shoppe og finde andet mad end makrellerne. Kl. 19.30 mødtes vi alle på hotellet og gik samlet til restauranten hvor ældreeningen havde bestemt, at vi skulle havde lækker spaghetti bolognese eller cabonara, der kunne også fås en lækker lasange hvis det var det man var til.

Nu kalder sengen på de små og de store tager videre på bar, da natten står på en lidt længere lur end den forrige. Sov godt der hjemme, og hyggehejsa.

De dejligste og kærligste hilsner fra
Super Benedicte, Lækre smækre Rosa, Stærke Muskuløse Kristian, Hårdt skrivende Gabriella og Lederen Amalie.

Onsdag den 08-07-2015
What-up dagbog!!!

I dag blev vi vækket kl. 7.30, da morgenmaden blev serveret kl. 8.00. Vi skulle tidligt op for at nå på den guidede tur i Krakow, som ikke blev til noget tidligere på ugen. Vi hørte om de mange forskellige skulpturer og gamle bygninger, som findes rundt omkring byens store markedsplads.

Som den tusind år gamle by som Krakow er, havde den mange legender, her i blandt legenden om
de tyske brødre der har bygget den store kirke dedikeret til Jomfru Maria, med i hvert fald Polens, og muligvis Europas, største altertavle og det brødremord der skete. Desuden var der fortællinger om riddere der blev forvandlet til duer, polske konger og verdenskrigs generaler. Guidet tur: 4/6 stjerner.

Efter den guidede tur tog de fleste tilbage på hotellet for at spise (de traditionelle makrelmadder, 5/6 stjerner. Annas kamp med sin makrel mad trak desværre en stjerne ned), mens nogle få enten blev i byen (Italiensk pizza, 6/6 stjerne) eller tog i Galeria Krakowska, det lokale storcenter (McDonalds, 1/6 stjerne).
Efter maden mødtes vi kl. 14.00 for at tage af sted til dagens koncert. Vi skulle mødes med nogle lokale musikskole elever, men da vi kom frem, viste det sig, at de var taget på ferie. Om end vi havde set frem til at møde dem, var det mest ærgerligt for dem, da de gik glip af Rasmus B, Andreas, Niels, Peter og Nikolai, som fremførte ’Eye of the Tiger’ i overbevisende stil (7/6 stjerner).

Vi spillede vores koncert på en plads nær et kulturhus, hvor der ellers lige var blevet lagt et program rette mod de unge mennesker (8/6 stjerner, vi er slet ikke selvfede). Efter koncerten tog vi tilbage til hotellet og nød en times fritid, inden vi igen drog imod byen for at spise.

Aftenens måltid blev indtaget på en lille restaurant der hovedsageligt serverede klassiske polske retter. Restauranten var meget lille, men de overbeviste os om, at de havde kapaciteten til at tage vores bestilling. Og det var da også kun lige. Vi både udfyldte den ekstra balkon de havde til rådighed, samt vi måtte tage kaffekrus i brug til at drikke vores vand. Maden bestod af enten kylling filet eller krydret kødfars, med ris eller kartofler, og med tomatsovs eller champignon sovs (4/6 stjerner). Desuden fik vi en forret der bestod af ravioli, fyldte med ost og kartofler, muligvis stegt i løg (polske dumplings).

Vi er nu færdige med aftensmaden, og de yngste er gået tilbage på hotellet, mens de ældste nyder en kold øl på en hyggelig bar, meget nær hotellet. Vi takker nu af for i aften, og ser frem til endnu en lækker dag i morgen.

Peace out!
Christian K., Mathias, Rasmus B., Marie og Rune!
(Dagbog 12/6 stjerner)

Torsdag den 09-07-2015
Kære dagbog

Vi blev alle vækket denne skønne morgen klokken 7:30.

Efter morgenmaden tog vi afsted på tur til et plejehjem. Her spillede vi en fantastisk koncert, og alle var super glade. Vores publikum var glade for, at vi kom, og vi var glade for deres entusiasme. Da koncerten sluttede smuttede vi med bussen hjem, for at få en lækker frokost. Nogle valgte de velkendte makrelmadder, som blev serveret med et smil af forældreforeningen, mens andre valgte at spise ude, da makrellen var for velkendt. Vejret var nu vendt til et lettere kedeligt vejr, da det var blevet både overskyet og køligt med kun 20 grader, men vi skal dog ikke klage.

Klokken 15:00 mødtes alle eleverne, da elevrådet havde arrangeret noget underholdning. Underholdningen bestod af tre forskellige poster, herunder sjipning, kastning af bolde samt skønsang i accapella-stil. Nicolai hoppede hele 84 hop i sjippetorvet, indtil en uheldig holdkammerat ødelagde hans groove. Alle hyggede sig, og solen var faktisk lidt fremme. Legen blev afsluttet med, at alle grupperne opførte deres accapella-nummer til stor fornøjelse for forældreforeningen. Forældreforeningen syntes så godt om os og vores leg samt sang, at de syntes vi fortjente en gang frisk vandmelon og adskillige kager. Herefter var der fritid, og folk spredtes for alle vinde; nogle tog i centeret og andre hyggede på værelset.

Klokken 17:20 mødte alle i uniform, og vi kørte afsted mod dagens anden koncert. Denne koncert var egentligt tiltænkt som en tirsdagskoncert, men blev til en herlig torsdagskoncert. Jasmin og Sara var så heldige, at de kunne få overtalt Andreas til at vise sine vilde flette-skills, og de fik hver en brillant fletning.

Koncerten blev afholdt i et forholdsvist lille lokale; trompeterne sad oppe i røven på klarinetterne, og Amalie og Pernille T. var blevet forvist til at lave en række med paukerne. Publikum bestod af forældreforeningen samt omkring tyve polakker. Mændene i forældreforeningen blev næsten ikke set, medmindre man kiggede gennem deres kameralinse, altså er det en veldokumenteret koncert (ligesom alle andre koncerter). Koncerten var varm, da det var vores første gang, at uniformsjakkerne var i brug. Samtidig var det hele meget højt, men vi gjorde vores bedste for at beherske os.

Da vi kom tilbage til hotellet, var klokken mange og alle lynskiftede til civil, så vi kunne få noget ma’. Aftensmaden bestod af lækre pizzaer, og alle er nu mætte og tilfredse, samt måske lidt trætte.

Forældreforeningen gik lidt amok i pizzeriaet, og havde bestilt 30 familiepizzaer! Af denne grund kan vi måske gøre os håb om et lækkert stykke pizza til frokosten i morgen.

Nu er de mindste gået i seng – minus Sara, da hun jo er med til at skrive denne mega awesome dagbog – og de store bliver på hotellet, da vi skal tidligt op i morgen.

Med dette sender vi et varmt godnat til alle hjemme i det kolde Danmark.

Hilsen de meget glade og nogle lettere trætte Sara, Cecilie, Nicolai, Kathrine og Pernille T.

P.S. Efter ti minutter ekstra er dagbogen nu også Kathrine-godkendt.

Fredag den 10-07-2015
Heej dagbog.

I dag blev vi vækket klokken meeeeget tidligt (kl, 07.00), hvorefter der var afgang kl. 08.30 mod byen Zakopane.

Vi havde et stop på vejen, i en lille by hvor husene kun bestod af træ. Det var et smukt og charmende syn, men vi fik problemer da 48 mennesker skulle lukkes ind i en lille træhytte. Især Peter havde det svært på grund af de lave døre. Derefter kørte vi så videre mod Zakopane. Da vi ankom var ældreeningen hurtige til at få smækket et lækkert frokost op, bestående af de traditionelle makral –og leverpostejsmadder, og et nyt indslag: pizzaerne fra vores aftensmad i går. Vi var glade. Imens ældreeningen fik pakket sammen, var der en stor legeplads lige ved siden af, som blev brugt flittigt. Pernille D. var dum som hun er, hoppet ned i et skater hul, og hun havde store problemer med at komme op, men lykkes efter flere forsøg.

Så gik vi samlet ned til byens gågade, hvor vi fik en times fritid. Den blev brugt på at shoppe, spise is og andet hygge. Andreas og Rune synes de skulle blære sig og spille på en maskine hvor den måler hvor hårdt man sparker til en fodbold. Andreas ownede Rune, hvorefter de begge fik sig noget af en overraskelse, da Rasmus B. kom flyvende og viste endnu større skills og øksede dem.

Så var det tid til turens sidste koncert. Vi spillede på en scene i en lille park, hvor vi både havde ryg –og tagdækning, så musikken kom fuldt ud til publikum. Koncerten var superb, og vi mener selv vi afsluttede turen godt.

Lige nu sidder vi i bussen, på vej til hotellet med to timers kørsel foran os.
Aftenen skal bruges på spisning og hygge. Sengetiderne er for første gang på hele turen rykket til en time senere end vi plejer, så vi er haaapppppyyy.

Vi er dog til gengæld skuffet, da vi skulle have været oppe ad et bjerg med en lift, men Kent skuffede. Han begynder at blive mere og mere uKent. Haha, fik i den? ;-)

Håber I har det godt i DK, vi ses snart.
Musikken spiller og vi råber SKÅÅÅL fra:

Turens aller bedste’ste dagbogshold aka. Emma, Peter, Christian Westh, Patricia og Pernille D.

Lørdag den 11-07-2015
Kære dagbog,

I dag er det sidste dag på hotellet og det gik godt med at pakke. I dag kunne vi sove ekstra længe siden vi blev vækket klokken halv ni. Derefter stod den på den sædvanelige morgenmad.

Så blev værelserne tjekket af forældre foreningen. Ved et tiden blev den sidste ”dejlige” makrel mad indtaget trods rugbrødet var lidt tørt efter at have ligget i en uge.

Så tog vi offentlig transport, i form af en meget lille by bus. Halvtreds mennesker i en lille bus kan godt være en lille smugle trangt… vi fik også besøg af Tarzan på denne tur (Lars…). Efter ti stop, nøje talt af Carsten, ankom vi til et meget stort indendørs vandland. Der var både lange og stejle rutsjebaner, hvor Kristian Leth lavede rekorden i at komme hurtigst ned. Der var også bølge bassin og volleyball bane og meget, meget mere. Det var meget sjovt.

Efter tre timer på dette dejlige sted, tog vi ind til det nær ved liggende center for at indtage turens sidste måltid. Her var det muligt at vælge mellem sushi, buffet og KFC.

Nu sidder vi i bussen på vej hjem efter en lang dag, for det meste i badeland, der er nok mange der sover tungt og godt på vej hjem.

Vi ses i DK om 18 timer
Peace, love and harmoni from
Søde Jasmin, seje Rasmus, kønne Pernille Vilster, coole Niels og den helt ekstreme, specielle mega meget awesome STINE.

Søndag den 12-07-2015
Kære dagbog.

Så er vi nået til sidste dag på vores Polenstur.

Kære forældre, I kan være stolte af jeres børn. De har været en fornøjelse at have med på tur. Vi har ikke haft nogen problemer med dem og de har været fantastiske til at hjælpe til og være der for hinanden. De store har taget sig af de mindre og de har sørget for at få dem med til de forskellige ting, vi har oplevet.

En forældreforening der på alle leder har taget sig af vores dejlige børn og unge. Tak for et godt samarbejde.

Musikalsk er vi gået fra at være gode til fantastiske. Musikken er blevet bedre og bedre. Det er en af de første gange, vi har haft så små med (8 år), det var vi spændte på; men de har overhovedet ikke haft hjemve, tværtimod, de ville gerne have otte dage mere med orkestret. Det viser, hvor godt de har haft det.

Hvis ikke de unge mennesker er trætte, er der noget galt. Jeg tror alle trænger til en rigtig god lang nats søvn. Det er med de elever og forældre ikke noget problem at være leder af flokken. Det har været en fornøjelse.
Nu vinker grænsehandelen forude og så er vi snart hjemme.

Tak til jer alle for 8 fantastiske dage og god ferie.
Vi ses igen i august til en ny dejlig sæson.