Ungarn - Budapest 2006

Fredag 30-06-06

Dagbog
Sommertur 2006 - Budapest i Ungarn

Fredag d. 30-6-06 (24:00)
Kære dagbog !

Vi startede dagen med at møde på Kragsbjergskolen, hvor vi pakkede vores bus og påbegyndte vores lange rejse imod Ungarn.

Efter to timers kørsel ca. stødte vi på den dansk-tysk grænse, hvor vi kunne shoppe lidt godter og drikkelse, til at slukke den værste tørst med, desuden den sædvanlige currywurst, inden at vi havde vores næste stop ca. 4 timer senere *suck*

Den første dag gik med at se film og holde de diverse tisse/hømhøm pauser, på rastepladserne langs motorvejen.

Filmene blev set i spandevis og der blev leet. Natten kom og folk trængte efterhånden til søvn og hvile. Inden at vi faldt i søvn, blev vi informeret om, at vi kunne blive forstyrret i vores skønneste søvn, med at grænse politiet, ville komme ombord på bussen og tjekke vores pas.

Ganske rigtigt, Lørdag d. 1/7, om morgenen – kom der en mand op i grønt nissekostume og ville se vores pas. Folk var knap nok vågnet og vidste ikke helt hvad der foregik. Efter denne lille opvågning, fortsatte vi over grænsen, og senere holdte vi ind for at børste vores bisser og spise noget morgenmad. Forsættelse følger….

Louise Kirchhoff – Rikke Banke & Kristoffer Blom

01-07-06 d. Lørdag (21:41)
Kære dagbog !

Lørdag efter morgenmaden fortsatte vi mod Slovakiet, hvor vi nød vores medbragte makrel og leverpostej til frokost.

Vi så også en del film, mens vi kørte på de gamle krigsmotorveje som er lavet af store fortovsfliser.

Da vi ankom til hotellet, som ligger lidt udenfor Budapest, var det lidt gråt i vejret.

Vi fik tre retter mad til aften med velkomstdrink, nu har vi så fri resten af aftenen og det pisser ned udenfor.

Skrevet af Kamilla, Lise og Mads.

Søndag d. 02-07-06 (23:32)
Kære dagbog !

Vi blev vækket klokken l... (kl. 7). Døren blev sparket ind (eller ikk!), og vi spiste vores første morgenmad i Ungarn.

De er vilde med varm mælk og lyserøde pølser!

Efter morgenmaden skiftede vi til uniformer, hvorefter vi kørte ud til den største katolske kirke i hele Ungarn.

Først spillede vi en koncert foran kirken. Vi spillede den bedste koncert til dato!! Publikum var ellevilde! Efter vi spillede koncert gik vi med vores egen personlige, dansktalende guide ind i kirken. Der så vi verdens største lærredsmaleri og et kranium.

Så gik vi en lille tur udenfor til en udsigtspost, hvorfra vi kunne se Slovakiet. Vi gik tilbage til vores limousine, hvor vi skiftede tøj og fik udsøgt 3-stjernet frokost. Vi skulle få 1½ time til at gå i en by, hvor alt var lukket. Dog var der en Heineken-restaurant og en lille isbod, der havde åbent. Det udnyttede et par stykker. Andre sad i bussen eller gik rundt i den lille by.

Så kørte vi til Mogyorósbánya (udtales næsten Moulin Rouge), hvor vi blev modtaget af det stedlige orkester, der stod og spillede for os, da vi kom. Efter et par af deres numre stillede vi op til koncert. Vi klædte derefter om i en yderst varm bus. Koncerten gik glimrende, og vi havde et godt publikum igen.

En lokal tv-station filmede hele koncerten, og Carsten blev interviewet, mens han blev bombarderet af myg.

Efter koncerten kørte vi til en lokal restaurant, hvor vi fik en 3-retters menu bestående af suppe (hønsekød), Cordon Bleu mit pommes frits, und zum letzt ein dessert bestående af pandekager med varm budding med underligt fyld (ingen fandt ud af hvad fyldet var. Forskellige bud: birkes, brombær m.m.).

Det ungarske orkester spillede shownumre og tysker-tromme-numre…! Hele dagen er folk blevet overfaldet af kamikaze-myg. Nu sidder vi i bussen på vej hjem billige halvlitersøl i hotellets bar. Godnat og sov godt!

HELD OG LYKKE!

Hilsen Casper, Hanne og sekretæren Vibe!

Mandag d. 03-07-2006 (23:35)
Kære dagbog – kære Danmark… !

Endnu en dag er ovre, og vi vil nu berette, hvad vi har oplevet:

Igen startede vi dagen – tidligt… - med interessant, ungarsk morgenbuffet, hvor vi bl.a. kunne nyde lunken mælk, pølser, brød m.m.

Efter morgenmaden havde vi lidt tid til os selv, og det rygtes, at de fleste sov eller nød ungarsk/tysk tv…

Så begav vi os mod Fishermans bastion, hvor vi spillede en bragende promenadekoncert til stor glæde for bl.a. en gruppe danske turister. Sædvanen tro blev der så serveret velsmurt frokost fra det kørende køkken – tydeligt domineret af makrelguf og leverpostej; det kan vi li’! Nogle så meget, at de hældte større mængder makrelguf på deres hvide skjorter (flot Baurichter og Andersen…). Der var også en del af de yngre medlemmer, der havde fornøjelsen af at holde en ørn.

Efterfølgende smed vi de smarte uniformer og trak i mindst lige så moderigtige civile klude. Så gik turen fra Buda- til Pest-siden. Her stod den på shopping for flere hundrede tusinde HUF i de turistvenlige gader, hvor ingen souvenirbutik mangler! Ældreforeningen oprettede fast base ved Pauls Pub, hvor de hyggede sig.

Da vi havde besøgt de forskellige butikker og investeret i de ting, vi mente, var nødvendige…og unødvendige…steg vi igen ombord i vores aircondition-udstyrede bus for at køre til psyko-hesteshow halvanden times kørsel fra centrum. - Halvanden time, man jo eventuelt kunne bruge til lidt ekstra søvn...

Vores venlige og meget godt dansktalende (det er rigtigt nok), ungarske guide fortalte historiske detaljer om det, vi passerede på vejen.

Hesteshowet var noget af en oplevelse! Indledningsvis blev de myndige påduttet den lokale abrikossnaps – den kunne lige smages…host – medens de yngre fik juice og cola. Dertil var der dejligt, hjemmebagt brød – måske en smule saltet, men det havde hundene intet imod.

Selve showet startede med en demo af vilde heste, og efterfølgende opvisning af bl.a. hestekunstner, pisketricks og en stående mand på fem heste i fuld galop. De, der havde lyst, kunne forsøge at vinde en flaske hvidvin ved at slå en tom falske af en pæl med en pisk. Mikkel var den første, der tog udfordringen op, og flere fulgte. – Kun Stefan Den Langhårde magtede dog at vælte flasken – rent held!

Dernæst kørte vi ræs i 4 hestevogne med vilde overhalinger – både inden- og udenom – samt højlydt klapperi, latter og hep. Mikkel beder os bemærke, at ingen overhalede det vej-blokerende vinderhold (gæt, hvor Mikkel sad…)…fesent!

Så fik vi endelig chancen for det, en sand cowboy-wannabe har vente på siden Lucky Luke og John Wayne rullede over skærmen første gang: Vi måtte ride! To kæmpe hingste stod klar til at opfylde vore Texas-drømme. De mindste fik en hyggelig træktur i manegen, medens de ældre blev overladt til egne evner – for nogle var den største udfordring dog at komme op på hesten (…vi siger ikke noget Carsten, men billede følger).

SÅ var der 3-retters festmåltid med vand og vin ad libitum – skååååååååååååååååååååååål! Maden var som hidtil god, og vinen det foretrukne mærke (10 procent, jatak!). Sodavanden blev også vel modtaget – alt gratis glider ned.

Da vi erfarede, at man kunne købe eksemplarer af rytternes piske, startede dominoeffekten, og alle musikanter med respekt for sig selv er nu stolte ejere af enten en lille eller en STOR pisk – glæd jer, til vi kommer hjem til Danmark…

I skrivende stund er vi på vej tilbage til hotellet med en skrålende, stemningspræget førstesal i vores luksuriøse dobbeltdækker med kun 4 måneder på bagen.

God nat og sov godt. Vi skrives ved i morgen.

Dagens redaktion bestod af: Mikkel, Stine G., Julie og André. Hej, Heeeeeeeeeej…

Tirsdag d. 04-07-06 (00:12)
Dear Diary !

Line, Nita og Lith startede morgenmaden ud med at have glæden af at dele bord med ukendt mystisk herre som satte sig rimelig umotiveret ned.

Folkene / drengeværelset / Alex, Daniel Junior og Daniel Baurichter på anden sal sov over sig på trods af ´ældre´-eningens ihærdige vækningsforsøg, men ellers forløb morgenen udmærket.

Vi smed os i bussen, Lise glemte sin skjorte, men fik en lånt, og så begav vi os den lange vej mod Balatonsøen. Balatonsøen er, foruden at være usandsynligt smuk, også fyldt med søslanger, frøer og andre kryb i store mængder…vi så ingen, men Lith havde klare mén efter kamp (hun fik i hvert fald et stort sår på benet…).

De forudseende fyldte sig med pizza, øl, is og frugt i massevis. Mads og André havde taget lynkursus i ungarsk og prøvede anmassende men overbevisende at score ungarske skønheder med gloser som: ’god røv’, ’giv mig et kys’ og ’hej smukke, jeg elsker dig’, og ’jeg vil gerne betale for det’. Der var dog mere succes med ølbestilling på diverse sprog samt vandcykling med rutsjebane. Og som ufejlbarligt tegn på deres held, fik Mads en fugleklat i hovedet.

Judith havde sikret sig en plads i skyggen med en faktor 25, men vandt alligevel prisen som præmieindianer efter dagens afslappende solbadning.

Som aftensmad blev der serveret en udsøgt udgave af fast fastfood, det gik hurtigt, var vildt ubehøvlet, meget fedt og ikke den mest kulinariske oplevelse…men det gik knagme hurtigt!!
Afslutningen på dagen var et ’brag’ af en koncert med mange nyfortolkninger, afprøvning af metoder, anderledes koordinering og en tvivlende kontakt med dirigenten, men tamburkorpset leverede virkelig varen og reddede dermed æren.

’Find Nemo’ er i skrivende stund dagens sidste underholdning på turen hjem fra Balatonsøen.

Yours sincerely Solveig, Kenneth, Alex and Lith

Onsdag d. 05-07-05 (8:30)
Se billeder fra turen - klik ind på GALLERI...

Onsdag d. 05-07-06 (22:18)
Kære dagbog !

Tidligt i morges /i går nat var der nogle der blev lidt småsultne og tog på Mc Donalds. Da butikken havde lukket var de nødt til at gå gennem drive in og stod i en lang kø.

Det første på programmet i dag var en promenadekoncert i Szentendre. Trods vi spillede i den bagende middags sol gik koncerten super godt både for tambourkorpset og orkesteret.
For første gang på hele turen havde forældreforeningen deres sprøjte marierer fremme og gik helt amok med dem – der var ikke et øje tørt.

Efter koncerten havde vi fritid i byen og nogle handlede i de turist butikker der var og andre sad på en bar og fik en kold øl eller sodavand hvor man skulle vente i evigheder på regningen.

Vi tog til øen Margaret hvorfra vi steg på en færge som sejlede os ned ad ”Der schönen blauen Donau” og op igen. Bagefter gik vi rundt på øen hvor der ingen biltrafik er.

Efter at have spist lækker aftensmad på pest-siden af Budapest tog vi op på bjerget Gellért hill for at se aftenstemningen ud over Budapest.

Nu skal nogle på Mc Donalds og dem over femten skal ned til Donau for at få en kold øl.

Henrik, Line og Pernille.

Torsdag d. 06-07-06 (22:30)
Kære dagbog !

Dagen startede med en heftig vækning.

Kevin fyldte 11 år og orkesteret var inde for at vække ham med herlig morgenfødselsdagssang.

Klokken 10 gik vi ned til Friluftsbadet hvor vi vand- og solbadede i 4 timer. Friluftsbadet havde begrænsede faciliteter, idet der ikke var nogen vipper, dog kom der i et af bassinerne strøm ca. 15 min hver hele time. Det var sjovt, indtil bademesteren tyede til fløjten.

Da vi kom tilbage til hotellet fik vi 1 time til at pakke, den blev brugt på at sove/drikke øl/sodavand.

Kl. 15 drog vi af sted til musikskolen i Pilivörösvár hvor vi pakkede ud. Derefter gik vi næsten 10 min (vi har fået maaajet motion idag) hen til en restaurant hvor vi nød en lækker 3 retters festmiddag (vi spiser ikke andet når vi kommer hjem). Da vi havde fået fyldt vores (ikke tomme) maver tog vi tilbage til musikskolen hvor vi spillede turens bedste koncert. Publikum sad spredt, dog var de ellevilde og der blev solgt 5 cd’er (ud af 8 på hele turen). Efter koncerten pakkede vi bussen for at drage tilbage til hotellet.

I aften bliver der bytur for nogle, mens andre tager på McDonalds og feder sig (på trods af mættende 3 retters menu).

Kærlig Hilsen Amalie og Kevin (bistået af Christian og Nita)

Fredag d. 07-07-06 (22:06)
Kære dagbog !

Så er dagen kommet til den lange hjemtur. Det blev lidt sent for de fleste af de ældre da en flok fra militæret havde fundet plads til lidt fest torsdag aften/i nat.

Da alle havde fået pakket deres ting ind i bussen kunne vi køre. Da vi så endelig efter mange timers kørsel skulle holde ind for at få aftensmad, fandt mange hurtigt ud af, at bag den lille tjekkiske tank lå en mc donalds, så de fleste valgte det frem for den ellers så populære makrel.

Da vi så kom til den tyske grænse, kørte vi ind bag en anden bus og flere kom ind bag os. Bussen foran os var i fuld gang med at blive tjekket igennem og alle i bussen stod med deres kufferter i en lang kø hvor de blev tjekket en efter en. Deres kufferter blev tjekket og de blev kropsvisiteret. Kontrollen var ikke spild af tid, da de både fandt knojern og knive, heldigvis slap vi uden om og kan nu fortsætte turen hjemad igennem det lange tyskland hvor klokken nu så småt er ved at blive 22.00.

Kærlig hilsen fra Rikke G, Rie og Kris

P.S citat fra Thomas da den tyske pas kontrollør forlod bussen - Verdamte passkontrolløren - citat slut

Lørdag d. 08-07-06 (9:45)
Kære dagbog !

I dag blev vi vækket ved 6 tiden, efter en lang nat i bussen med film. Alle sov godt efter den lange tur, bort set fra Thomas, der sov uroligt da vi ikke havde set Notting Hill. Den er jo et must på en sommertur.

Vi holdt lige en kort tisse/børste tænder pause. Derefter kørte vi op til grænsen, hvor der blev indtaget morgenmad og handlet i Otto Duborg.

Vi sagde farvel til vores to gode buschauffører og fik en ny til resten af turen. Nu er vi så igen på den danske motorvej og er hjemme om en times tid, så vi ses!

Det har været en KANON KLASSE tur! Det var godt med en guide, som var flink, havde styr på tingene og kunne dansk og ungarsk. Der var mange gode oplevelser på turen, både racerkørsel med hestevogne og badeture i både sø og pool.

Vi glæder os allerede til næste år!!