Færøerne - Torshavn 2007

Lørdag 07-07-07

Dagbog
Sommertur 2007 - Tórshavn på Færøerne

Lørdag d. 07-07-07 (21:35)
Godnat Dagbog, Da en bunke trætte og spændte unge mennesker, drog afsted fra Kragsbjergskolen, havde vi mere end vores røde øjne til fælles – musik. Vi skulle på en anderledes sommertur i år.

Turen går til Færøerne. Med ens Lunte-t-shirts (årets sommer t-shirt), deles vi i to hold, det første hold lettede kl. 8.30, mens det andet hold ventede (sov) i lufthavnen.

Folk kiggede butikker, og andre prøvede at indhente den forsømte søvn. Vi spiste vores medbragte madpakker, mens børnene (Stefan og Jacob) udfordrede deres evner med at bygge en Legokran. Tegn og gæt blev taget i brug, og nogle fik skabt en lejrturs stemning i lufthavnen med eksperimenterende guitar og sang;)

Tiden kunne føles lang, men i virkeligheden ”fløj” den af sted! Mens hold 2 gjorde klar til at flyve handlede første hold ind i Thorshavn.

Ingen blev glemt i Kastrup og vi havde en fin flyvetur, men da bagagen kom rullende på det eneste bånd i Thorshavns lufthavn, stod Louise Madsen tilbage UDEN kuffert!! SURT! Vi håber på den dukker op igen…

Vi blev indkvarteret på Øster Skole. Alle var smadrede, MEN Carsten opmuntrede os med tre nye numre til kirkekoncert… i morgen! Jubii

Vi fik god aftensmad med bearnaise SOVS.

Vi går i seng nu! :)

Designet af: Aske-Baske, Grine-Stine G, Kaffe-Hanne, Casper The friendly Ghost og Lille-Lise.

Søndag d. 08-07-07 (22:17)
Søndag bød på en hård start. Vi blev vækket kl. 6 med henblik på planlagt afgang fra vores luksuriøse domiciler kl. 7.45 – skolen... Vi var alle meget trætte efter den hårde lørdag, hvor ukristelig mødetid, flyveture, madindkøb, visit på Burger King og lidt øl i Torshavn Down Town havde tappet de sidste kræfter og sendt os i seng inden tolv.

I dag stod den på kirkekoncert i Fuglefjord. Efter ca. en times kørsel kunne vi løbe programmet igennem i den 22 år gamle kirke, hvorefter de meget venlige færinger bød på saft, rundstykker, kaffe, kage, mere kage, endnu en kage og andet godt til de besøgende musikanter.

En hurtig gennemgang af det evigt reformerede uniformsreglement, fik et par af os ældre til – lidt modvilligt – at pille sildesalaten af uniformen, så der til de uniformsansvarliges tilfredsstillelse var ensretning.

Koncerten forløb til fuld tilfredsstillelse, og kunne med Carstens ord indkassere omkring en 10-11 stykker på karakterskalaen. Så var der frokost! Selvom det ikke var mere end en times tid siden, vi sidst havde fået guf, diskede Ældreeningen og madholdet op med leverdreng og makrel – standard!

En lokalkendt foreslog os et visit i et over 200 år gammelt hus, der nu tjener som galleri og butik. Her så vi spændende.. malerier, og enkelte købte sweatere og andet turist-lir.

Sædvanen tro (når man er med Odense Skoleorkester) var den ene af vores to busser begyndt at skrante – heldigvis den lille, der ikke indeholdt instrumenter.

Selvom Færøerne byder på meget lavthængende skyer og tyk tåge, virkede ekstra røg fra motoren mistænkelig, men efter at være blevet trukket i gang, viste bussen sig heldigvis stadig køredygtig.

Næste stop i dagens program var et lille plejehjem lidt længere oppe ad fjeldet. Vi linede hurtigt op foran den – meget – begrænsede publikumsskare, hvor vi spillede ca. en halv times koncert; primært med underholdningsnumre.

Det vil være synd at sige, at det var vores bedste koncert til dato, men trætte og udbrændte klarede vi os igennem – og så var der kage…igen (uhmenum). Da vi var blevet hurtigt færdige med koncerten, var der blevet tid til et besøg på øens største turistattraktion: Gjógv (en by med ca. 60 indbyggere, hvor Lunderne/Søpapegøjerne – en kendt fugl fra Færøerne – holder til). Den umiddelbare konklusion må være, at Lunderne tydeligvis er et opdigtet turiststunt, der ikke findes, idet vi primært så måger, og kun på afstand kunne forledes til at tro, der måske var tale om denne ”Lunde”.

Nå, efter dette hyggelige stop, der også bød på fantastisk natur, kunne vi drage hjemad mod cateringmad og hygge.

Den meget talentfulde buschauffør fragtede os sikkert ned fra de høje, tågefyldte bjerge, men desværre sprang der et kølerør i bussen, hvorfor vi måtte skifte bus på en tank. Det gik hurtigt og smertefrit, og den reparerede bus med instrumenterne skulle være klar igen i morgen.

Nu har vi spist aftensmad, skrevet dagbog (næsten færdig sjovt nok…), og aftenen ser ud til at byde på hygge, et visit i byen og afslapning.

Vi håber, I har det godt derhjemme – her har vi det alle godt.

De bedste hilsener,

Dagens Dagbogshold,

Kamilla M., Ida, Tilde, Kris, Peter og André

PS: Louise Madsen har fået sin kuffert og er meget, meget, MEGET glad. Og vigtigere endnu; Kamilla Majborg. skylder Kris en Twix på grund af absolut utilfredsstillende opførsel i forbindelse med deling af is og andet guf.

Mandag d. 09-07-07 (22:16)
Kære dagbog.

Jeg har savnet dig… I dag var vi ude og se kommando stationen, i Mørkedal. Vi fik en guidet tour rundt på stedet af en soldat. Efter vi var ankommet kørte vi op til en gammel og nedlagt radarstation, hvor vi var inde i en af kuplerne og se hvor denne radar, har stået i sin tid (indtil Januar i år).

Turen derop bestod af en masse nervepirrende hårnålesving, men vores kongelig chauffør havde totalt styr på tingene. Vi kom derop, og der var en super smuk udsigt, i det ellers så uklare vejr. Indtil videre har vi været utrolig heldige med vejret, de fleste af dagene – har det været med høj solskin og forholdsvis varmt samt en smuk blå himmel. Efter vores lille tour de radarstation, gik vi ned igen, og gav en lille koncert til de få arbejdende der stadig var på stationen.

Vi kørte hjem til Tórshavn igen og fik vores berømte frokost, bestående af makrelmadder og leverpostej. Efter frokosten havde vi dagen fri, og kunne bruge den som vi ville. Hertil blev vi spredt for alle vinde. Vi sidder i øjeblikket og skriver til vores kære dagbog, efter en vellykket aftensmads samt en oplevelsesrig dag. Vi tales ved i morgen…..

Kærlig hilsen Karen N, Rikke Geisler, Nikolaj O, Kevin samt Kristoffer B.

Tirsdag d. 10-07-07 (00:33)
Kære Dagbog - kære Danmark.

Vi ved godt, at vi de sidste par dage har pralet og jublet over det fabelagtige vejr, men det var desværre næsten uopnåeligt i dag.

I dag stod menuen på Odenses venskabsby: Klaksvig, hvor 2 store koncerter og en marchtur stod øverst. 12 elever på hver sit instrument, blev vækket tidligt, da en lille koncert skulle indspilles til Færøsk radio.

Da de kom styrtende hjem, i 3 lokale Taxier, stillede vi alle pænt op, da en fotograf fra en Færøsk avis ville have et billede. Derefter pakkede vi bussen i strålende solskin, og kørte imod sorte skyer og kold blæst.

I Klaksvig blev vi første omgang sat af ved den lokale fodboldklubs lokaler/cafeteria. Efter de praktiske informationer fra Carsten, fik vi rig mulighed for at studere det indre Klaksvig - i stiv kuling. Klaksvig har ikke meget at byde på hvad angår butikker, men vi fik dog handlet en del øl fra det færøske bryggeri Föroya Bjór.

Så super-shopperne gik skuffede hjem, men drengerøvene var glade. Det kolde vejr kom bag på os, så udendørs koncert blev slettet af dagens delikate menu.

Det blev til en mindre march tur ned gennem byen, hvor blå fingre piblede frem i hobetal. Derefter blev vi vist rundt på den færøske udgave af Kansas city, som er et nyåbnet musiksted for unge mennesker. En masse nybyggede øvelokaler står nu til rådighed for unge musikanter, der for minimum 500kr. kan få en måneds privat øvelokale, inkl. Trommesæt, Mikrofon & PA-Anlæg.

Derefter kørte vi til Christians kirke, hvor vi senere skulle spille en koncert, der skulle vise sig at forløbe anderledes end normalt. - Hvilket vil sige en god koncert. Publikum var vilde med vores koncert, og det blev da også til en klapsalve, da vi havde afsluttede vores sidste nummer. På Færøerne er det et normalt, at man ikke klapper i kirken. Vi blev også budt på aftensmad, og var til bords med fint besøg fra byrådet i Klaksvig. En gave fra Odense Kommune blev leveret, og et par andre gaver blev uddelegeret. Heldigvis fik vi også et par yderst brillante gaver igen.

Efter den delikate aftensmad, bestående af ris, kød-i-brunsovs, lyst brød og Jolly, begyndte den en times lange bustur hjem til Torshavn.

Bussen måtte stoppe pludseligt, fordi 2 herrer, nærmere betegnet Christian Thomsen og Kris, skulle besørge kraftigt og øjeblikkeligt. Vi så solen igen, da vi havde forladt Klaksvig og passeret den 5 km. lange tunnel, hvor Susanne og Stefan fra ’ælder-eningen’ fik besøg af Ole Lukøje.

Lige nu bliver der hygget med musik, kort, grin, og snakken. En kold men dejlig dag.

Hils omkring jer. ;D xD Hilsen:
Mads, Malthe, Rie, Rikke & Alex.

Onsdag d. 11-07-07 (00:10)
Kære Danmark

Dagen i dag startede med at vi for en gangs skyld fik lov til at sove længe, nogen sov længere end andre.

Ved frokosttid blev vi kaldt sammen, da Carsten skulle give dagens beskeder, heriblandt en lidt pudsig en af slagsen.

Det viste sig at Christoffer Blom er søvngænger. I nat sad nogle stykker og spillede kort i fællesrummet, da Christoffer kommer ud fra klasseværelset med en genstand i hånden. Han fortsætter ud på toilettet og efter cirka ti minutter vender han tilbage. Han går over til bordet, hvor de andre sidder, og her giver han Carsten genstanden og går tilbage i seng. Det viser sig at denne genstand er en bh. Bh’ens ejermand var dog ikke Rie, hans kæreste, men derimod Tilde My.

Efter frokosten kørte bussen til Sørvágur, hvor bussen undervejs lavede flere holdt ved nogle små bygder, hvor af den ene først sidste år fik tunnel og vejsystem til byen. Indtil for tyve år siden måtte postbudet gå over fjeldene tre gange om ugen uanset vind og vejr, herefter foregik byens kontakt med omverdenen via helikopter.

Et stykke inden den sidste bygd blev vi sat af for at gå ned igennem bygden. Her så vi et vandfald og de fleste af husene var beklædte med græstag.

Herefter kørte vi videre til Sørvágur.
I Sørvágur skiftede vi til uniform og marcherede 1,5 km til centrum, hvor vi gav en glimrende stand koncert i blæsevejr. Da vi skulle til at stille op til koncerten, åbnede Christoffer Blom sin taske og gæt hvad han fandt: ENDNU EN BH. Dette skabte stor begejstring blandt orkesterfolkene, da denne bh var plantet med vilje. Da stand koncerten var færdig marcherede vi videre op til missionshuset og vi fik god aftensmad og dessert og kaffe. Herefter kørte vi tilbage til Thorshavn hvor resten af aftenen stod på hygge.

Historien om Blom og bh’erne blev nøje fuldt af vores fantastiske reportagehold og hvad de fandt ud af kan ses til julekoncerten.

Hygge hygge ønskes I af: Michelle, Henrik, Kenneth, Line og Julie

Torsdag d. 12-07-07 (01:45)
Kære Dagbog

Dagen startede som sædvanligt med tidlig vækning, med Judiths gennemborende stemme, som gjorde os opmærksom på, at vi ikke måtte dovne den i sengen, men skulle op til morgenmad.

Herefter blev vi sluppet fri med valgmulighederne: Shopping, svømmehal tur eller fiskeri ved vandet.

Shopping foregik i SMS-centeret og diverse uld-butikker i gågaden (hvilken kun består af cirka 6 butikker i alt).

Nogle valgte at stille den værste sult med fastfood på Burger King og Sunset, da ingen turde satse på at drengenes fisketur blev den store succes. Dette viste sig at være heldigt, da tang er en stor del af kysten på Færøerne. Drengene opgav fiskeriet efter en times tid, så de selv kunne nå at sikre sig frokosten på Sunset inden de herefter indtog Ældreeningens frokostbuffet (makrelgufmadder).

Resten af eleverne tog i den lokale svømmehal, der bestod af fire bassiner med varmt vand, vipper etc. (nogle tog også på Sunset).

Efter frokosten fik nogle en tiltrængt lur (ikke alle kan jo finde ud af at passe sengetiderne).

Traileren blev hurtigt pakket og kørte mod centrum af Thorshavn, mens alle undtagen ”slagtøjsakademiet” vandrede den lange tur, på ca. 5min., ned til pladsen hvor vi skulle spille.

Vi kan konstatere at vi er blevet fantastisk hurtige til at pakke ud og stille op, da vi i dag var så hurtige, at vi blev nødt til at spille et ekstra nummer inden koncerten officielt startede, da der var stimlet mange mennesker frem for at høre os.

Vi gik først en lille marchtur i bakket terræn og spillede herefter en times koncert.

Da ”slagstøjsakademiet” valgte at forlade spillepladsen for at købe ”pins” til deres uniform blev ældreeningen trætte af at vente på dem og kørte bussen tilbage til skolen og efterlod dem i centrum.

Da de vendte tilbage til skolen var de meget fortørnede over at måtte gå tilbage ligesom resten af os.

Aftensmaden blev serveret kl. 19 og til vores glædelige overraskelse blev der serveret kylling i karry og ikke sammenkogt ret som de andre dage.

Aftenen endte med en fantastisk gåtur op over fjeldet der omkranser Thorshavn. Turen tog lidt længere end forventet i stejlt bjerg terræn, men alle var meget fascinerede af den smukke natur. Der var udsigt over Thorshavn det første stykke og senere kunne der ses smukke fjelde over vandet, samt varder (stendysser/høje), der skulle følges op over fjeldet. Disse blev bygget for mange 100år siden, for at beboerne kunne finde vej hen over fjeldet når tågen lagde sig.

Vi havde en lokal guide med på turen, der fortalte mange spændende historier og sagn om området og Færøerne generelt (sjovt nok var der altid en eller anden der døde i hendes historier). Det var meget interessant at høre om – selv de yngste lyttede interesseret med. Efter ca. tre timers vandring i klippefyldt terræn endte vi turen ved kirken i ”kirkeby” hvor den lokale kongsbonde var vært for kaffe/kage bord, hvilket faldt i meget god jord hos de trætte OSO-folk.

jemturen foregik med bus. Den planlagte bytur blev aflyst, da vi først ankom til skolen kl. 01.30 – men den færøske humle kan dog stadig nydes i fællesrummet, for dem der ikke er kørt helt i sænk at bjergvandringen.

Godnat…
Christoffer V, Amalie, Mathias, Gabriella, Nita og Camilla J

Fredag d. 13-07-07 (20:55)
Kære Dagbog

Kenneth blev vækket ualmindelig tidligt kl.9.30 med fødselsdagssang og gave.

Derefter nåede en stor del af orkesteret hele to gange i SMS og spise på henholdsvis Burger King og Sunset, samt få de vildeste gammeldags mega is til 20 kr.

Vejret holdt og i dag spillede vi en kodyl knæhøj karse og for svedig koncert. Carsten fik sit ugentlige bad med skjulte vandpistoler under Hootenanny og publikum var tilfredse.

Om aftenen fik visse personer lavet deres første selvsmurte madpakke nogensinde. Den fremtidige plan er nu at tage i byen i aften for de store og for de små bliver der hygge på skolen. Vi skal have drukket de sidste rationeringsøl fra Spritlager i Stadionbyen med Ulla (dvs. lækre fæøerske uldtrøjer).

Love, peace og kys fra Christian, Pernille H, Karina, Vibe, Kasper og Lith

Lørdag d. 14-07-07 (20:00)
Kære dagbog.

Så kom dagen, hvor vi skulle hjem.

Hold 1 blev vækket kl. 04.30 Gaaab !!. Kl. 06 kørte vi fra skolen og efter en tur på 45 min. i bus (som ellers har taget 1 time de andre gange) ankom vi til lufthavnen, hvor vi skulle stå og vente i et kvarter, da lufthavnen først åbnede kl. 07. Efter check in fløj vi kl. 08.15 og ankom 2 timer og 15 min. senere i Kastrup.

Hold 2 blev vækket kl. 06. Vi gjorde rent og ryddede op. Kl. 08.45 kørte vi fra skolen og lagde Tórshavn bag os.

Kl. 11 var vi luften med kurs mod København, flyveturen gik fint, men der var ingen udsigt pga. skyerne.

Holde 1 ankom kl. 11.30 og efter at bagagen var blevet hentet gik vi ud i ankomst hallen, hvor der blev fundet et sted til bagagen, forældreforeningen holdt øje med bagagen mens vi fik lov til at gå rundt til kl. 14.30.

Burger King og Starbuckes blev flittigt benyttet.

Kort tid før hold 2 ankom udspillede der sig et mindre drama da Alex havde sat sin taske ved siden af en skraldespand og var gået fra den, ekspedienten i 7 eleven, som lå overfor hvor vi sad, havde ringet til politiet. Inden politiet nåede at tage tasken skred forældreforeningen ind og redede trådene ud, så en eventuel bombetrussel blev hurtigt slået til jorden !. Ikke smart, hva’ Alex !

Så ankommer hold 2 og finder bagagen, også Louises kuffert var med ….

Vi modtages af Judith og går i ankomsthallen, hvor Tivoligarden tager pænt imod os. Bussen ankommer lettere forsinket, men så fik alle også chancen for at bruge deres sidste penge på mad og øl i 7 elleven !.

Vi pakker bussen og kører mod Odense, (desværre ikke Mogens eller Gitte som chauffører).

Vejret er lummert - kl. 16.27 sidder vi i bussen og det regner ! Øv.

Efter udlevering af kufferter på Kragsbjergskolen tager vi alle afsked efter en god sommertur.

På gensyn næste sommer !

Mvh. Casper Topp, Hanne Nedergaard, Stine G, Aske og lise.