Rastede i Tyskland og Crawlwy i Sydengland 2010

Fredag 02-07-10

Sommertur 2010
Rastede, Tyskland & Crawley, Sydengland

Fredag d. 02.07.2010 (23:59)
Kære dagbog

Så blev det tid til sommertur igen og vi har glædet os har vi! Vi startede kl 16.30 på kragsbjergskolen hvor vi pakkede trailer og bussen. Da vi endelig troede vi var klar manglede vi selvfølgelig 2 mand, og det var til stor overraskelse ikke Lise, men familien Traun Jensen.

Efter ca. 15 min. forsinkelse kørte vi afsted, med højt humør (lige som haribobussen), solskin for oven og næsten kolde bajere.

Første stop var kort før grænsen da vi ikke havde flere bajere inde i bussen, og det går jo ikke! Andet stop var ved grænsen hvor folk fik handlet det fornødne som sædvanligt... Så var der jo den lille 7 årige Kristoffer Blom, der absolut måtte have sig et lille prinsesse/fekostume, men det undrer os jo ikke!

Vi er nu nået til Rastede hvor vi prøver at finde der hvor vi skal sove, da vi skal op kl. 7 i morgen og være klar til et brag af en koncertkonkurrence.

Vi glæder os vildt!

Sov godt allesammen! :-D

Kram, knus, kys, klask osv. fra Pernille H., Pernille V., Kris, Majborg og Stefan.

P.S. Vi tager ikke herfra før vi har vundet!
Lørdag d. 03.07.2010 (24:00)

Kære dagbog

Lørdag morgen startede med Judiths gennemtrængende røst som sagde ”Go´ mooooorgen!!”. Efterfølgende var der dømt bad for de fleste efter en svedig nat. Vi blev bedt om at trække i uniformen og så gik den lange tur (måske en bitte omvej?) ned til madteltet. Herefter skulle vi ind og se Danehofgarden spille koncertkonkurrence som foregik i en umådelig varm sal hvor vi senere selv skulle spille koncert (det var meget underligt at se VORES Carsten i en forræderisk uniform!). Det kan ikke understreges nok hvor varm den sal var.

Efter vi havde set et par koncerter med de andre orkestre var det tid til at få varmet instrumenterne op så vi var ready to go. Generalprøven foregik minus slagtøj og bar præg af vi var en smule nervøse før vores konkurrence. Da turen blev vores spillede vi rigtig godt og det kunne næsten ikke have været gået bedre.

Reaktionen fra dommerne bagefter var god og det eneste negative var at vi sagtens kunne have givet mere gas på de store steder i numrene (hvilket vi jo generelt plejer at gøre?).

Efter koncerten kørte vi tilbage til madteltet og spiste frokost som bestod af en varm kartoffelsuppe med ærter og pølse + brød, hvilket man liiiiige havde lyst til i 30 graders varme (men så blev suppen da i det mindste ikke kold!).

Herefter var der fritid hvor de fleste tog i friluftsbad og de resterende tog ind og så et af de andre orkestre i vores kategori. De var hollændere og spillede noget bedre end os, så det ikke noget hvis vi bliver nummer 6 ud af 6 mulige orkestre. Midt i vandpjaskeriet og de musikalske indslag vandt Tyskland jo 4-0 over Argentina, hvilket ikke var til at undgå at høre. Det føltes næsten som om de allerede har vundet VM. Om eftermiddagen var der desuden optræden på græsplæne – også kaldet tattoo – hvor de fleste fik set Danehofgarden gå + diverse orkestre.

Lige inden aftensmaden begyndte det pludselig at regne. Det resulterede i at nogle af de store gik i byen og spiste og andre blev tilbage ved madteltet.

Efter den hårde dag var mange trætte og tog hjem til skolen for at gå tidligt i seng mens andre blev tilbage for at se det sidste tattoo og afsluttende fyrværkeri. Det var et overdådigt fyrværkeri der varede 10 minutter og det var næsten rytmisk korrekt til det musik der spillede i baggrunden. Danehofgarden blev nummer 9 ud af 16 og går videre til søndagens tattoo-finale. På hjemvejen til skolen mødte de sidste 14 tilbageværende Skjern Garden på vejen som vi sov på skole med. De marcherede hele vejen hjem og spillede alt fra Olsen-Banden til Pink til Pirates of the Carribean. De var ekstremt underholdende + vi havde nogle til at hjælpe os med at finde vejen hjem.

Det har været en indholdsrig dag og nu bliver det godt at få sovet lidt. Vi skal op klokken 6 i morgen... Zzzzzzzzz.....

Mange kærlige hilsner

Nicolai S. J., Anna, Rikke G., Noomi og Vibe

Søndag d. 04.07.2010 (23:59)
Kære Dagbog

Dagen startede tidligt, nærmere kl. 06 – med fælles morgenmad i partyteltet. Bussen blev pakket og vi skulle endnu på farten, heldigvis var temperaturen dog faldet og det var mere behageligt at kører.

Vi kørte og kørte, igennem Holland og Belgien, hvor vi gjorde et lille hvil i Holland for at spise frokost og hvor nogen valgte Burger King frem for krallerelmadder.

Endnu engang blev bussen pakket og turen gik videre mod England.

Inden vi nåede Calais i Nordfrankrig havde vi dog en del stop i jagten på billig benzin!

Efter nogen tids søgen ankom vi til færgelejet, hvor vi skulle vente en lille times tid – tiden blev dog fordrevet med menneskelig kludre-mor.

Endelig kom færgen og vi kunne kører om bord!

Tiden ombord, gik dog med at kigge på butikker, spille videospil og spise mad.P.S.: Turens første Fish’n’Chips blev spist.

Undervejs, var der dog noget drama, da Karina mistede sin telefon og der blev ledt febrilsk efter den. Det viste sig dog i mellemtiden, at nogle generøse englændere havde indleveret den i receptionen.

Færgen var nu ved at være i havn og vi skulle endnu engang på farten...

Men endnu engang blev vi en smule forsinket, da Grabriella’s kamerataske var blevet glemt på skibet, og måtte holde ind efter at have kørt fra border. Den blev dog fundet og vi kunne bevæge os ind gennem told-tjekket, meeeeeeen.....der kunne bussen ikke komme igennem. Vi kæmpede os stille og roligt videre ind igennem de kringlede tunneller, men det var dog ved at gå galt da bussen skulle forcere to-betonpæle, hvor der var én hældning på godt 70-80 grader imellem dem. Det tog nogle forsøg, først med trailer og dernæst uden, men efter nogen tids venten kom vi dog igennem og vi sidder nu og ser film i bussen på vej mod hotellet, hvor maden står og venter på os – 2 timer forsinket....

Kærlig Hilsen
Karina, Sarah, Ida, Kristoffer, Vøllus-the-køllus, Patricia

Mandag d. 05.07.2010 (19.30)
Kære dagbog

Vi blev vækket klokken 7.00 af forældrene, og derefter gik vi til morgenmaden som var rigtig lækkert. Vi fik frisk frugt, scrambled eggs og flere rigtigt lækkre retter, derefter skulle vi med bussen klokken 9.00 til den første af 3 skole koncerter.

Den første skole hed Sct Matthew’s school hvor vi spillede en udendørs koncert for børn i alderen 3-11 år. Det gik rigtigt godt, det var nogle meget velopdragende børn.

Derefter kørte vi til den næste skole og startede med at få noget frokost i kantinen på skolen som hed Sct Bedes School. Derefter marcherede vi rundt på skolens område med løbende og skrigende børn som jublede af os.
Citat fra en af skolens lærere: ”der er vist nogle af pigerne der skal hjem og skifte trusser” hehe
?
Derefter pakkede vi traileren kørte til næste stop, som var Michelfield school, der spillede vi 2 indendørs koncerter for skolens elever. Da vi var færdige og der skulle pakkes stod alle elevernes mødre og ventede på deres børn udenfor, hvilket var et gedemarked.

Da vi havde pakket traileren begyndte vi hjemturen mod hotellet, men nåede ikke langt før de første problemer opstod. Traileren har været ude for lidt af hver på denne tur, så derfor knækkede rammen på traileren, og vi strandede så i et villa kvarter, hvor vi ikke rigtigt kunne komme nogle vegne, så trailer blev tømt for de små instrumenter, derefter efterlod vi den og to forældre. Nu sidder vi så i bussen på vej hjem, men vi er faret lidt vild :) så vi siger tak her fra og venter spændt på hvornår vi når frem.

Kærlig hilsen

Gabriella, Stine, Kristian, Hanne og Henrik

Tirsdag d. 06.07.2010 (23:00)

Holland vandt, wuhuu!

Vi blev brutalt vækket af forældreforeningen kl 800 (militærtid) og efter en omgang scrambled eggs og bacon begav vi os ud i bussen for at køre til Brighton på sydkysten. Det var en kort tur på en time, hvor vi blev underholdt uhyggeligt meget af alubobs og træbobs vidunderlige skøn sang og latterligt god musik.

Vi fik desværre aflyst vores koncert, men det var dælendulme, ondenfløjtmelynme simpelthen bare held i uheld, eftersom trailer jo åbenbart var rimelig dårligt konstrueret, jf. orkesterets egen pauseklovn og alutømrer Henrik.

I Brighton blev vi lukket ud på egen hånd, hvor der var mulighed for at shoppe eller tage på en berømt mole, som var lavet som et slags tivoli, hvor der var lllllatterligt voldmange spillemaskiner og fish ’n chips boder. Efter de obligatoriske makrelmadder blev vi sluppet løs på en ganske fin og meget komfortabel stenstrand, hvor vi kunne bade i det næsten tropiske/iskolde vand.

På vejen hjem kørte vi en lille omvej for at vi kunne se nogle flotte bakker og lllllatterligt mange nizzle får.

Da vi kom hjem fik vi simpelthen en overordentlig omgang aftensma’ bestående af hele to retter. Efter maden skulle vi ud og høre et foredrag af vores guide om Jack the Ripper, og nu skal vi bare i seng, fordi vi skal åndssvagt tidligt op i morgen, for vi har en lang dag i London.

Latterligt mange kærlige hilsner fra

The Fab 5
(Kevin, Kathrine, Amalie, (Træbob)Daniel og (unibob)Jakob.

Onsdag d. 07.07.2010 (22:30)
Kære dagbog

Vi startede dagen kl. Syv – alle de store der havde været i byen tirsdag fik i gennemsnit 3 timers søvn, så de var især meget oplagte til dagens program.

Vi kørte mod London 8.30 og forventede at være fremme ca. To timer senere. Desværre var trafikken ikke med os, og dagens program var presset resten af dagen.

Vi så vagtskiftet på Buckingham Palace, men stod desværre lidt fra begivenhederne så udsynet var begrænset. De spillede samtidig sørgemusik, fordi det i dag er præcist fem år siden at London blev ramt af terror. Dette prægede generelt stemningen i byen, hvor folk sørgede rundt omkring.

Så gik vi i et rask tempo mod Themsen, hvor vi skulle have været på sightseing på floden. Inden turen måtte fortsætte skulle blæren tømmes, men pga. børnehavebørns tissetrang trak køen til toilettet og tiden yderligere ud. Dette resulterede bl.a. i, at sejlturen røg i vasken. Planen var nu at vi tog metroen for at følge i seriemorderen Jack the Rippers fodspor. Efter at have set et par af gerningstederne, var maverne sultne, så det var nødvendigt med en spisepause. Spisepausen blev holdt med ”flot” udsigt til Tower of London og Tower Bridge. Trods den skredne tidsplan fik vi alligevel på vej til Jack the Rippers kvarter set: Big Ben, Westminister Abbey, alle parlamenterne, Downing Street no. 10, London Eye, gået i gennem Hyde Park – det hele til fods! Av sagde vores fødder.

Efter spisepausen tog vi metroen til Pizza Hut tæt på teatret, hvor vi skulle se Lion King – hvilket var dagens højdepunkt, som vi alle glædede os meget til. Pigerne nåede en tur i Topshop og hvad drengene lavede er der ingen der ved.

Så mødtes vi til fællesspisning kl. 17, hvor vi kunne spise al den pizza vi kunne ønske os – i hvert fald de af os, der ikke havde spist sig mætte i Fish n Chips ved Tower of London.

Så blev klokken endelig 19.30 og spændingen blev udløst med en fantastisk åbning af Lion King. Vi var alle meget imponerede, og helt høje af hele opsætningen – og nu kommer I til at høre vores udgave af Lion King ved fremtidige koncerter.

Turen gik med metroen tilbage til Hyde Park, hvor bussen skulle tage os med. Der var dog en smule tvivl om, hvor bussen befandt sig, så vi måtte lede lidt i London.

Vi sidder nu i bussen på vej hjem med trætte fødder og mættede hoveder og maver af alle dagens oplevelser .Sov godt Danmark – nogle er sikkert skuffede over fodboldresultatet – især Julie kan nævnes.

Kærlig Hilsen
Andreas, Niels, Rune, Julie(Bogbob) og Rie(hobbitbob)

Torsdag d. 08.07.2010 (22:00)
Kære dagbog.

I dag fik vi lov til at sove længe. Helt til klokken 8.30! :)

Morgenen gik stille og roligt med den traditionelle engelske morgenmad, hvorefter bussen kørte til Oxford. Oxford så rigtig hyggelig ud men på grund af tidsmæssige problemer, fik vi desværre ikke tid til noget sight-seing.

Vi ankom til et torv hvor vi begyndte udpakningen. Men vi bliver dog allesammen afbrudt midt i udpakningen idet Blom udråber: ,,JEG HAR GLEMT MIT HORN!!”. Panikken griber ham og frygten står ud af øjnene på ham idet han tænker over hvad han skal sige til Carsten.

Men heldigvis er Blom frisk og omstillingsparat idet han spiller orkesterets jokerrolle som trommeslager, trompetist og fanebærer afløser. Blom gjorde sig mere bemærket som orkesterets joker end han normalt gør sig på horn. :)
Dog er vi glade for at han nok har sit horn med i morgen.

Koncerten gik vellykket og der var et stort publikum.
Derefter kørte vi videre og lavede pitstop ved udkanten af Oxford hvor forældreforeningen og det udvalgte madhold diskede op med det sædvanlige lækre mad. Mange forfriskede sig dog også i den vedsidenafliggende Starbucks café.

Turen gik derefter tilbage til Crawley hvor vi skulle spille en sidste koncert. Vi spillede i en lille pavillon på midten af et torv, hvor selveste Crawleys borgmester var mødt op. Der var knap så meget publikum men de fremmødte fik et brag af en koncert.

Efter koncerten forgik der en photoshoot i parken ved siden af. Men desvære, idet det ikke blev så vellykket, prøver vi igen i morgen.

Så kom vi trætte hjem til hotellet kl 9 og fik en sen men utrolig lækker aftensmad bestående af kylling, kartofler og salat. Resten af aftenen forgår med hygge og bytur for de ældste. Mange går dog også i seng da vi har et rigtig stramt program i morgen.

Godnat dagbog og sov godt.

Kærlig hilsen
Freja, Line, Francesca(steinerbob), Lise og Nikolaj

Fredag d. 09.07.2010 (21:30)
Kære Dagbog

Endnu en gang blev vi vækket klokken 7. Dagen startede med den sædvanlige morgenmads buffet, iført uniform. Efter morgenmaden hunsede pr-folkene os alle ud på den lokale golfbane for at tage billeder. Efter en halv times fotosetion og adskelige appelsin-smil var billederne i kassen.

I nattens muld og mørke var der faldet en sten ind igennem chaufførens rude og GPSen var stukket af, det var derfor ikke sikkert vi kunne nå den første koncert. Med en hurtig oprydning, kom bussen afsted, dog med en rude og en Jacob mindre.

Han valgte at priotere fransk polterarbend frem for orkesteret.

Vi ankom som sædvanlig lidt under tidspres til den første skolekoncert, på denne dag. Vi fik pakket ud og blev mødt af en glad og ung skoleinspektør med et waldhorn i hånden. Ud over Blom havde husket sit instrument, blev horngruppen fordoblet i det at rektor spillede med.

Af mangel på ægte tubasist, måtte Carsten træde ind som back-up, og viste sine talenter som multitarsker. Dette skabte dog lidt forviring da vi er vant til at ignorer tubaisten.

Koncerten faldt i god jord hos rektor og tilskuerne. Derefter kørte bussen til næste destination, en marchtur i bagende hede. Ud over de sol badende almeende englandere dukede byens borgmester også op for at høre musikken. Han nød musikken så meget, at han til dagens byrådsmøde ville nævne mugligheden for at invitere orkesteret til byen et af de komne år.

Derud over havde Alex et lille stævnemøde med en skraldespand, som havde gemt sig bag stortrommen på hans mave.

Imens vi spillede havde forælderforeningen lavet frokost, som vi nød i skyggen.

Så skulle den sidste skolekoncert spilles. Vi blev placeret midt på den varme asfaldt i den varme hede. Efter en veloverstået koncert søgte folk tilbage til skyggen.

Før afgang var der afsked med vores fantastiske guide Ian, som fik en bunke danske øl og gaver.

På vej mod værksted, blev en stor gruppe over 18 sat af for at tage til London og se musical. Med god tolmodighed, afventede vi bussens reparation. Derefter tog vi hjem og slappede af indtil aftensmad, klokken 7 (rettere sagt halv otte). Nu står den på leg, hygge og afslapning.

Med kys og kram Mathias, Tilde, Christian, Peter og Marie.

Lørdag d. 11.07.2010 (22:00)
Hej Danmark – kære dagbog :)

I nat kom 16 elever, Carsten og Judith glade hjem kl 1, efter en vellykket musicaloplevese, under ledelse af `Queen`. Det kan klart og særdeles anbefales til alle Queen-elskere landet og verden rundt. En siddende rockkoncert, der blev afsluttet med et brag – VI BLEV BLÆST UD !!

Morgenvækkning kl 8.00, den sidste æg og bacon og pølser, i den traditionelle ”English Breakfast”, blev indtaget med fornøjelse, uden nogen sure miner eller tømremænd.

Turens sidste koncert(eller, næstsidste, hvis vi tæller søndag med, men ... i ved hvad vi mener ... ha ha ha, - vi hygger os..) blev spillet i civil for vores trofaste groopies, som altid følger os, foran hotellet. De hyggede sig også ..

Derefter blev de sidste PR-billeder skudt på golfbanen ( ha ha ha .. ) bag hotellet. Derefter skulle de sidste pund spænderes, efter en vandretur i samlede flok fra hotellet til Crawley Downtown.

Specielt sko var det store hit, specielt blandt pigerne,og Stefan og co, som blev nød til at købe et par nye, efter at have smidt sine egne væk. (på mystisk vis).

Kl 15 flyttede vi atter igen ind i vores standhaftige bus, for det næste døgns tid. For blot at opsumerer begivenhederne i bussen ind til videre kan nævnes, at den bagerste del at bussen er blevet aflukket område for særdlige VIP`s, der hele turen har siddet der. Happy Hour er nu igang, og technolyset blinker og Tequillasangen bliver skrålet for fulde lunger.

Festen forventes at fortsætte til den lyse morgen (PARADISE – Wuhuuu ). De små glæder sig til at endnu en film – det tror vi ikke VIPerne gør. Filmen overdøver nok technoen! Ha ha ..

Hilsen Louise (VIPnavn: Tequillabob), Kasper, Rikke Banke, Sille og Alex Hein :)

Vi ses i morgen. Glæder os til at se jer, og kramme og kysse jer .. :) :P :-*

Søndag d. 11.07.2010 (22:19)
Kære dagbog.
Så blev endnu en tur overstået. Godt overstået, det var fantastisk endnu en gang at være sammen med jer. God konkurrence i Tyskland og gode koncerter i England. Gode oplevelser, gode optrædender og især godt samvær.

I, mine dejlige ”unger” gør det hele værd at have med at gøre. Det er dejligt hver morgen at stå op og vide at vi så har en hel dag sammen, på godt og ondt. Alle de indtryk, alle de oplevelser og alle de dejlige koncerter vi har lavet, har givet mennesker i Tyskland og især England en rigtig god oplevelse.

At så turen blev afsluttet med et brag af en marchtur fra Føtex på Vesterbro til Odense Stadion, gjorde det endnu bedre. Fantastisk at stå foran en flok unge musikere, der bare spiller og gør tattoe-ting I aldrig har prøvet før og hørt om før i dag, på den mest perfekte måde, overfor over 5000 mennesker.

I har nu fortjent en god sommer og en god ferie.
Glæder mig til at se jer igen efter ferien til et travlt efterår.
God sommer til jer alle.