Holland 2014

Lørdag 05-07-14

Dagbog Holland 2014

Lørdag d. 05.07.2014 (20:55)
hejsa dagbog

Vi mødtes kl. 19.30 og pakkede trailer til årets sommertur som går til Holland.

Der blev hygget godt igennem indtil vi nåede grænsen og tankede op med øl, sodavand og slik til turen.
Der blev efterfølgende sunget fællessang ført an af Pernille D og Pernille T, men da de ældste ikke kunne melodien forsøgte de sig med et hav af andre muligheder. Vi så filmen frost efterfulgt af det sidste stop inden natten.

Efter begrænset mængde søvn ankom vi til campingpladsen kl. 6.00 ( 4 timer for tidligt).
Så spiste vi morgenmad foran bussen imens vi ventede på at komme ind. Da vi kom ind, blev vi mødt at et idyllisk skovområde, med massere af smukke hytter, samt en stor fælleshytte, som er samlingspunkt for vores flok. Både værelserne i den store fælleshytte samt de mindre hytter, er af god standard.

Efter vi var blevet indkvarteret, brugte nogen tiden på at bade i poolen, andre slappede af i sengen og de øvrige spillede pool.

Så var der fælles frokost med de velkendte makrel og leverpostejs madder.
Den efterfølgende tid blev brugt på det samme som før frokost.

kl.16.30 gik vi marchtur på campingpladsen og kl.17.00 lavede vi en rigtig god koncert hvor alle jublede. Publikum var fremragende, hvis engagement bliver svært at toppe.

Aftensmaden, det brændende helvede, som egentligt smagte godt men var stærkt, det var en buffet der bestod af diverse kød retter, ofte krydret med chili.

Nu er vi færdige med aftensmaden, og de små bliver snart sendt i seng. Desværre for dem, da de ældre snart kan hygge sig med VM-fodbold, Holland mod Costa Rica, på storskærm! Vi glæder os til en fortsat god aften, fortsat god ferie og til om en uge at se jer derhjemme igen.

Hyggehej! - Hilsen Caspar, Elodie, Gabriella, Lise og Rune

Søndag d. 06.07.2014 (21:13)
Kære dagbog!

I dag blev vi vækket klokken 8.00. D: Taget i betragtning af, at vi stort set ikke fik sovet i bussen på vejen herned, var det meget tidligt at blive vækket. Morgenmaden blev serveret klokken 9.00. Marie blev vækket med morgensang, fordi hun havde fødselsdag med tre kys fra hendes ”mor” (som blev overleveret af Tina, Susanne og Laila).

Herefter sov folk lidt mere eller folk spillede pool (vi har poolbord, yeah!) eller var i poolen (kold tyrker! (definition fra Mathias: Man hopper i vandet uden at røre vandet før!)).

Klokken 13 gik turen til frokostbordet i opholdsstuen i Landhuset med den klassiske makrel og dåseleverpostejsmadder.

Klokken 13.45 bevægede vi os mod Leersum by, hvor vi spillede en koncert på et plejehjem, hvor Caspars oldemor bor. Vi spillede en forrygende koncert til stor succes for hele plejehjemmet og de gamle pensionister (forældreforeningen :)). Geislerne gjorde det forrygende i de to soloer Petite Fleur og Mozarts Hornkoncert. Der var en god akustik i en bygning, der mindede om en blanding mellem et gammel fængsel og Odense Rådhus. Efter koncerten klædte vi om og gik ud og spillede rundbold. Vi er lidt uenige i dagbogsholdet om, hvem der var det sejeste hold! (men det var hold 1 :D) (hold 2 protesterer højlydt!). Efter ca. en times spil tissede det ned i lårtykke stråler, og nogen bevægede sig indenfor. Nogle besluttede sig for at indgå væddemål, som endte med, at Caspar blev våd ved et sammen-hop med en udendørs hoppepude. Han har nu vundet 7 stykker slik og en håndfuld nødder!

Klokken 19.30 var der aftensmad – ta-selv-buffet – som i dag bestod af pommes frites (to forskellige slags), spyd med kød, ris, kødboller, laks, kartoffelsalat, frugtsalat, rejekompot, pålæg, flutes med hvidløgssmør mm.

I aften står den på råhygge, bowling (vi har egen bowlinghal – hold kæft vi er heldige!) samt mere pool.

Dagens historier fra hvert medlem af dagbogsholdet:
Mathias: Rasmus faldt i baby-pølen, inden vi skulle spise (igen igen igen!)
Peter: Niels fandt nøglen til deres værelse efter have smidt den væk i går aftes (den lå under Karina og Kathrines seng – hmmmmm!)
Pernille: hmmm hun tænker stadig! Efter lidt tid: Patricia, Rosa, Niels og Andreas lavede et tårn i poolen, og væltede med et plask! Det var god spas.
Stine: Kent og Per tilbød løbetur klokken 11.00, men kun Ole deltog! Hah...
Vibe: At få dagbogen overstået i dag, hvor der ikke er sket det helt store!

Med venlig hilsen
Mathias, Pernille Vilster, Peter, Stine og Vibe

Ps. Peter vil også meget gerne have tre kys af disse forældre på sin fødselsdag på fredag (eller ikk! :D)

Mandag d. 07.07.2014 (21:05)
Hey Peeps

Standard vækning klokken 8.00, med efterfølgende morgenmad klokken 9.00. Derefter hurtig afgang i civil klokken 10.00, til marked i Veenendal. Efter ankomst viste det sig, at markedet ikke fandt sted før tirsdag. Ærgerligt ærgerligt........ Der var nu en times frihed, hvor vi kunne kigge vinduer, da stort set alle butikker var lukkede. Vi kunne dog komme i supermarked og en en-eurobutik, som var voldsomt populær, der blev bl.a. købt sugerør som kunne lave mælk til kakaomælk.

Vi fik en fantastisk frokost klokken 12, og der blev spillet fodbold. Selv Christoffer Vølund var aktiv, og løb hurtigere end lynet efter bolden. Der skulle så stilles op til koncert. Alt slagtøj blev slæbt af mere elle mindre villige personer, og det hele blev sat op. Vi spillede koncert på en knap så velduftende plads. Koncerten gik fint, og Rasmus J. spillede forspillet i et rigtigt fint tempo for en gangs skyld (sagt af Rasmus J. selv). Publikummet var lidt stille, men kunne godt ligne nogle som nød det.

Efter koncerten havde vi halvanden times fritid, hvor vi besøgte diverse barer og shoppede. Rosa, Elodie, Pernille Vilster og Ann-Sofie fik et par beundrere, som ivrigt iagttog dem på Mac D. og efterfølgende fulgte dem igennem hele gågaden. Det tros endda, at de er beboere på vores campingplads.

Derefter kørte vi hjemad med fuld musik, og de store drenge havde desværre fundet en megafon, så de var sikker på at musikken kom ud i hele bussen. Efter busturen hyldede vi vores fantastisk buschauffør + kone og de fik nogle fantastiske terninger til busvinduet, og et plys rat. I bytte fik Vølund, Jacob og Stefan nogle fede, skriggrønne mankinies. Rosa og Elodie var præmie piger og alle gaver er sat flittigt i brug. Mankinnies i badebassinerne og leopard terninger i Sven-Eriks vindue, plus et plys rat til Birgits lille vogn.

Under aftensmaden ankom Amalie og Lises forældre, efter at have kørt lidt forkert på vejen. Nu tager de mindste i poolen, og de ældste gør brug af deres badebassiner.

Godnat herfra, vi ses nok ikke i morgen.

Hilsner fra Elias, Rasmus J, Andreas, Kathrine, Vølund og Pernille T.

PS. Vølund har lige væltet hele sin Guld-dame ud over sig selv........ (I følge Vølund selv var det Jacob, der kom flyvende som en høg, og væltede Guld-damen.)

Tirsdag d. 08.07.2014 (22:24)
Kære dagbog.

Endnu engang blev vi vækket kl.8, der var dog ikke meget liv i den store drenge, som gik glip af morgenmad med kagedrys.
Dagen startede et lille juletræsmysterie. Ved de store drenges hytte stod et stort og flot(dog lidt vissent) juletræ pyntet med gårsdagens forbrug af dåser. Den kloge mand Christoffer Vølund mente, at det var vores lille potteplante, der havde vokset sig stor. Mange teorier var i spil, det vides stadig ikke hvem gerningsmanden er.

Formiddagen blev brugt på søvn og badetur i regnvejret. Ved 1 tiden hoppede vi op i bussen og så gik turen til Arnhem. En lang tur med god musik og et udbrud af sympatikøresyge på de 4 forreste sæder(man skal huske at sove om natten).
I Arnhem skulle vi gå en laaaaaannggg marchtur i gågaden. Dette skulle vise sig at blive lidt af en udfordring. Første udfordring var da vores tambourmajor (Marie), havde lagt sin egen rute og fulgte derfor ikke vejviserens anvisninger, det resulterede i en ikke så flot og ej planlagt amerikansk kontravending, som så endte med at en fra pensionistforeningen for vild. Så er det godt man altid kan gå efter lyden (og lugten).

Anden udfordring var en mand i en lastbil, der mente at vi stod og spillede på HANS parkeringsplads, så vi måtte jo pænt flytte os.

Væggene i gågaden var til stor hjælp rent musikalsk, da de boostede vores volumen helt vildt. Det var så højt at tambourmajoren (Marie) blev helt blæst og en parkeret knallerts tyverialarm gik amok.

Næste udfordring var en smal passage, hvor vi lavede en meget alternativ sammenfletning som endte i en rundkørsel.

Vi tog selvfølgelig lige en ekstra sejrsrunde inden vi stoppede op og gav et par numre.
Turen gik atter hjem med fest(med masser af Shubberne) bagerst i bussen, fællessang i midten og endnu engang sympatikøresyge oppe forrest.

De næste par timer gik igen med søvn, pool og badetur. Alle var mega sultne, men i dag var det bestyrelsen der lavede mad, så det måtte vi jo vente længe på. Menuen bestod af pasta og kødsovs til hovedret og brændte pandekager med is ala Per, Kent og Ole til dessert.

Nu er vi kommet til den tid på dagen, hvor vi skal stemme nogen hjem (eller måske bare i seng) og fodbolden skal ses.

Vi takker for en god dag med fantastisk mad og masser af regn.

KyZZ Møzzz og kramz
Team Bawler hele dagen
Marie, Mads, Kristian Leth, Anja og Stefan

Onsdag d. 09.07.2014 (22:30)
Hyggehejsa, derhjemme!

Endnu en morgen startede med vækning klokken otte af foreningen for ældre efterfulgt af morgenbuffet i vores fælleshus.

Klokken ti hoppede vi på bussen for at sætte kursen mod Hollands hovedstad, Amsterdam. På bussen sad Stefan, Christoffer og Jacob og fik en lille morgenøl pænt serveret af de søde ølpiger, og i resten af bussen benyttede folk ventetiden til at få en lille morfar. Da vi ankom og forlod bussen, blev vi mødt af blæst og kulde og regn, og vi satte hurtigt kursen ned imod en sightseeing båd, som skulle fragte os igennem Amsterdams mange kanaler.

Med øretelefoner i ørerne blev vi fortalt om byens historie, kultur og de mange specielle huse og husbåde, som vi sejlede forbi. Undervejs sejlede vi under en meget berømt og romantisk bro, som efter sigende kan føre til ægte kærlighed, hvis man kan snige sig til et kys med sin udkårne (hvilket Jacob og Christoffer benyttede sig af).

Da turen, som varede cirka en times tid, sluttede, blev vi sluppet ud på egen hånd i Amsterdams kringlede, små gader. Rigtig mange – også de små drenge – kunne ikke lade være med at tage ned for at vinduesshoppe lidt i det berømte Red Light District, og det satte især Lars, Susanne og Jens-Ulrik på en gevaldig opgave.

Da folk var færdig med at ose og havde fået fnist færdigt oven på synet af de letpåklædte damer i vinduerne, mødtes vi alle sammen på en stor plads, hvor vi skulle nyde vores aftensmad, som bestod af salat og burger. Da vi havde fået tanket op, blev restaurantens terrasse ryddet for stole og borde, og så indtog vi i stedet pladsen for at spille en koncert. Musikken spillede forrygende, og mange folk valgte at nyde et par numre i vores selskab. En mand var endda så imponerede over os, at han måtte hen og kysse vores fane, og en forbipasserende cyklist nød tonerne så meget, at hun tog et styrt over kantstenen og måtte hentes af en ambulance – ups!

Efter koncerten blev vi igen sluppet løs i en times tid, som enten blev brugt på mere shopping eller med en forfriskende fadøl.

Nu sidder vi igen i bussen på vej hjem, og de fleste skal ind og se fodbold på storskærm.
Tak for i dag og godnat!

xoxo
Nicolai, Rosa, Karina, Amalie og Jacob

Torsdag d. 10.07.2014 (22:42)
Hej alle jer derhjemme!

Dagen startede med den sædvanlige vækning, dog manglede Judiths blide røst. Der blev serveret toastbrød med hollandsk krymmel (Hollands svar på pålægschokolade) og ost. Efter morgenmaden kørte bussen mod Gouda og ostemarkedet. Vi fik tiden inden frokost til at gå rundt på markedet, hvor nogen havde det svært med lugten.

Der var forskellige boder med alt fra ost til badetøj. Midt på markedet var der en stor ostekonkurrence, hvor nogle fine (Niels mener lækre) ostepiger gik rundt med smagsprøver. Der blev købt rigeligt med ost og de små drenge fik brugt en del penge på hørebøffer og Lego (et stort Legohovede).

Til frokost fik vi valget mellem en texas burger og en spicy kyllingesandwich. Det hele smagte fint, dog var der nogen der synes det var stærkt. Efter frokost købte de fleste en is og slappede af indtil koncerten.

Vi skulle spille koncert ved det lokale kulturhus som lå et stykke væk fra bymidten og bussen, men heldigvis trådte Lindis og Kurt (Lises forældre) til og fik kørt traileren lige hen til spillestedet. For en gangs skyld var det varmt og solen var lige på, hvilket satte forældreforeningen på overarbejde da der skulle fyldes vanddunke tit. Vi spillede en god sidste koncert og sluttede som sædvanlig af med et brag og gav den gas til Hootenanny.

Da vi kom tilbage til bussen og skulle hjem, skulle de store selvfølgelig have øl, men der var ikke nok til alle. Under påfyldning af diesel ser Lars sit snit til at løbe ned til bagagerummet efter en ramme øl som han glædeligt delte ud til den bagerste del af bussen. Lars var hjemturens redningsmand! Svend-Erik parkerede ved et supermarked hvor der blev købt ind til aftensmaden og bussens lager af øl blev genopfyldt.

Nu sidder vi her på den sidste aften glade og mætte efter lidt forskellig aftensmad. Mange valgte at benytte sig af campingpladsens snackbar mens forældreforeningen servede makrelmadder og frikandellen (frikadellepølse) til dem der valgte at spise i landhuset.

Nu skal der gøres klar til hjemturen og den sidste aften skal nydes i fulde drag.

Mange hilsner og på gensyn i morgen

Patricia, Anna, Niels og Pernille Vølund

PS: Peace, love and understanding (hilsen fra Niels)

Fredag d. 11.07.2014 (20:35)
Heeeeej alle derhjemme.
HIP HIP HURRAAAAA, det er Peters fødselsdag!!

Dagen derpå er mysteriet om juletræet ved de store drenge opklaret, efter rigtig mange gæt. Længe var mistanken på Lars og muligvis nogen medskyldige fra ældreeningen. Dette viste sig dog ikke at være tilfældet, da bagmændene (kvinderne) var Lise og Anja der havde lavet sjov med drengene.

Dagen startede kl. 07.30 med vækning fra ældreeningen og fødselsdagssang for Peter ved morgenmaden kl. 08.30. Dernæst skulle værelser og hytter 'renoveres', så vi var klar til at tage afsked med campingpladsen. Samtidig tog vi også afsked med Lise, Christoffer Vølund, og senere Marie, Kent og Niels.

Da vi forlod Holland, tog vi af sted i 15 graders varme og tåge, men endte med at holde frokostpause i 30 grader i Tyskland. Til stor ærgrelse for dem, der var hoppet i lange bukser i Holland. Dette vejr har vi savnet big time på hele turen.

Vi er netop nu kommet tilbage i bussen, efter aftensmad og shopping ved grænsen.

Vi glæder os meget til at komme hjem.

Peace out:

Kasper, Rasmus B., Ann-Sofie, Rikke, Christian Kaiser og Pernille Dal.

Ak og ve, endnu en sommertur med Odense Skole-og Ungdomsorkester er ved vejs ende.
8 skønne dage i Holland med de dejligste børn og unge mennesker. Inden afrejse var jeg skeptisk med vores optrædender på turen, jeg syntes der var for mange usikkerhedsmomenter; men alt klappede, selv om vi først fik tilladelse til en marchtur, dagen før. Alt blev fuldført til ug med kryds og slange. Fantastiske koncerter og marchture. Alle steder var folk glade for vores musik og vores glade fremtoning når vi spillede.
Det bliver tomt at komme hjem efter hver dag at være sammen med 48 mennesker fra morgen til aften. Men nu kalder sommerferien og afslapningen inden vi mødes til musikalsk samvær i august.
Jeg vil takke jer alle for en forrygende uge og takke forældreforeningen med ledsagere, for godt samarbejde i ugens løb.
I ønskes alle en fortsat god sommer og en god ferie.